Igår kväll föreläste jag om Sociala media för en skara i Vetlanda. Det var Studieförbundet Vuxenskolan som bjudit in mig. Och jag höll låda i tre timmar för en tapper skara som trotsat vårens varmaste dag.
I en av pauserna fick jag en fråga som helt satte mig på pottan. Det var @philiphordegard som undrare vad Twitter som företag tjänar pengar på. Jag använder Twitter varje dag och ser det som mitt mest värdefulla kommunikationsverktyg. Jag föreläser om Twitter. Jag älskar Twitter. Men det slog mig då att jag verkligen inte hade någon aning om vad de drar in pengar på.
Twitter har funnits i fem år. De har idag 175 miljoner registrerade användare och det postas i snitt 95 miljoner tweets (twitter-meddelanden på 140 tecken). Hisnande siffror som kräver sin datakraft.
När man blir satt på pottan av en fråga som jag blev igårkväll så kan man i ett sånt läge alltid såklart fråga….Twitter!! 🙂 Så jag slängde upp frågan och fick snabbt flera bra svar från flera twitter-polare som har bättre koll än jag:
-
Linda (@dvijdvs) svarade snabbast och hon sa att de inte tjänar några pengar vilket är ganska unikt. Jag undrade då om hon menade att de jobbar med välgörenhet och fick en länk till en nyhetsartikel som svar där man kan läsa att Twitter nobbade ett fläskigt anbud på att bli uppköpt av Facebook för ett par år sedan. Och i samma artikel säger även en av grundarna att de inte riktigt hittat sin affärsmodell ännu.
-
Jens Gustafsson (@lankbyggare) och hemlighetsfulle twittraren @qpaqex svarade att de lever på sponsrade/promoted tweets. Och @qpaqex lade senare till att Twitter idag inte har någon intäkt men letar en sådan.
-
Therese Reuterswärd (@TrulyTherese) trodde också på promoted tweets, men lade även till ”promoted accounts” och ”promoted trends”. Alltså betalkonton och att man kan betala för att ens ämne/varumärke ska synas som en aktuell trend på twitter.com.
Jag har svårt att se hur Twitter skulle kunna leva på något av det ovanstående. Sponsrade tweets, trender och konton är inte något jag sett mycket av iallafall.
Senare på kvällen fick jag ett till svar då Paul Iman (@pauliman) sa att de säljer access till sin ”fire hose”. Den punkten alla tweets passerar. Detta är ju något som borde ha ett stort värde om man är intresserad av informationsutvinning (Data mining) på allt som sägs på twitter världen över.
Men som slutsats kan man väl då säga att Twitters affärsmodell inte är helt glasklar. Fyll gärna på med mer info om du har koll på detta.