Per Axbom bloggade igår med den talande rubriken "Aaargh! Jag hatar SEB:s internetbank ". Jag började skriva en kommentar på inlägget men det blev så långt så därför gör jag det som ett eget inlägg i debatten istället 😉
Att kunna utföra sina bankärenden via nätet istället för att köa på posten och banken har förenklat mångas vardag. I synnerhet de människor som pga av olika funktionshinder har besvärligt att förflytta sig och ta sig till kontoret. Och även för alla yrkesarbetande som råkar jobba mellan 8-17 när bankerna hade öppet mellan 9-15 (??).
Men jag har länge förundrats över mitt och andras tålamod med internetbankernas obefintliga användarvänlighet och tillgänglighet. Min första internetbank var Nordea och då var man bara så gryymt motiverad att man inte tänkte så mycket på hur svårt det var att använda. Nu har jag haft Handelsbankens i många år och lärt mig använda deras internetbank. Men den är inte heller särskilt användarvänlig och det är mycket små förändringar som gjorts de senaste 5 åren. Det finns en inkorg där påminnelser och e-fakturor och viktiga meddelanden hamnar huller om buller. Men man skulle ju verkligen att aktuella och pockande saker hoppar upp framför näsan på en då man loggat in och inte så att man skall gräva djupt i menyer för att hitta saker. Jag misstänker att internetbanker är utformade enligt de system bankpersonaler använt långt innan internet uppfanns och inte enligt vad som är bäst för oss som inte jobbat eller jobbar på bank.
Att de kommer undan med detta är att de motiverar oss så bra med köer i timmar och höga avgifter om vi försöker göra bankärenden på annat sätt.
Ett av de största problemen tycker jag fortfarande är OCR-numren. Och där har alla banker samma problem. Jag bodde i Finland mellan 1992-1994. Då hade jag inte tillgång till någon internetbank. Men ALLA räkningar som skickades ut hade en streck-kod. Och i Finland fanns då automater som liknade bankomater överallt där man kunde betala sina räkningar. Man matade in sitt bankomatkort, knapprade in sin fyrsiffriga kod och sedan så drog man alla räkningarna i en fastmonterad streck-kodsläsare och tryckte på "OK". På ca 1 minut hade man betalat 10 räkningar. När Internet kom i alla hem så skaffade finnarna sig en USB-ansluten streckodsläsare för ett par hundringar så det tar ca 1 minut att betala räkningar för dem i dag med. Men de kan göra det hemma.
Varenda månad när jag sitter och knapprar in nuffror till fördärvelse så tänker jag på hur det skulle vara om man kunnat klicka på en knapp som hette "Hämta räkning via streckod" och så ZAPP! så var den inlagd. Precis som Finländarna kunnat…..i drygt femton år:
Ur ett tillgänglighetsperspektiv skulle det också vara ett stort steg framåt. För om det är besvärligt för mig med alla siffror så är det ingenting jämfört med hur det skulle vara om jag hade dyslexi, synskada, kognitiva svårigheter osv.
Så på detta område (liksom en del andra) ligger vi efter i utvecklingen i Sverige jämfört med Finland och andra länder.
081017: "Frank" tipsar om en konceptidé om framtidens internetbank på www.TheFrankBank.com
Kolla in den! För SÅ vill jag att internetbanken skall fungera. / Daniel