17 dagar har gått sedan konferensen Socialbusiness gick av stapeln (märkligt uttryck det där ”gick av stapeln”, det får någon språkhistoriker gärna förklara bakgrunden till nån gång). Dags att sammanfatta:
Det var Fritjof Andersson och Simon Vikström, killarna bakom bloggen med samma namn som anordnade Social Business Conference. När jag fick inbjudan blev jag väldigt intresserad. Men jag var just då mellan två jobb och visste inte om min nya arbetsgivare skulle låta mig få gå. Så jag blev väldigt glad att jag fick chansen att ta del av ett mycket spännande program med en imponerande talarlista.
Jag kände eller hade träffat 7 av 8 talare tidigare, men jag hade inte mer än två av dem föreläsa. Den röda tråden för dagen skulle vara Strategier för sociala medier. Något som jag definitivt skulle ha nytta av i mitt jobb.
Fritjof och Simon inledde dagen med en överblick och introduktion i sociala media för dem som inte sedan tidigare känner att de ha så bra översikt av det nya medielandskapet. Inget nytt under solen där. Men en bra överblick gav de.
Sedan var det ”Tyskungen” (som han själv kallar sig på Twitter), AKA Klaus-Peter Beiersdorf, som intog scenen trots att han var närapå döende i något hemskt virus. Men han verkade väldigt opåverkad av sin åkomma och gjorde ett mycket intressant inlägg om Storytelling på nätet. Han radade upp goa exempel på lyckade kampanjer som blev virala och levde länge på nätet tack vare att man lyckades berätta en historia kring något som har med varumärket i fråga att göra. Här kan ni se hans presentation med de exempel han visade:
Efter kaffepausen var det dags för Judith Wolst från Hallvarsson & Halvarson att berätta om ”Hur sociala medier kan bygga upp och förstärka företagets digitala sfär”. Hon talade om vikten av att synas på Google och att det är förvånansvärt många företag som missar detta fortfarande år 2010. I presentationen nedan kan ni se några konkreta exempel på både företag som lyckats och som inte lyckats. Mycket intressant och tänkvärt.
På lunchen var det fantastisk mat och intressanta diskussioner med de andra konferensdeltagarna.
Sedan var det dags att få höra på min nyfunne vän Magnus Lundin på Gamsun Consulting som pratade om ”9 saker du bör ha koll på för att lyckas i Sociala medier”. Det var handfasta och konkreta tips som delades ut. De 9 sakerna hittar du i nedanstående presentation:
Efter Magnus var det dags för föreläsningen jag ska erkänna att jag sett fram emot mest: Tor Minde (Head of Mobile Services, Ericsson Research och professor på Luleå Tekniska högskola) som skulle prata på ämnet: Ericssons strategi för sociala medier som ökade användningen av Ericsson Labs tio gånger på ett halvår. Jag känner Tor sedan långt tillbaka då jag bodde i Luleå 1984-1992. Det var ett mycket intressant case som Tor målade upp för åhörarna. Och det var fascinerande att lyssna hur metodiskt Tor arbetat sig fram till det ultimata framgångsreceptet för exempelvis en lyckad närvaro på Twitter. Det som Ericsson Labs och Tor kommit fram till var receptet för succé på Twitter var ett twittrande uppdelat på tre lika delar:
- Eget innehåll. Dvs tweets med länkar till egna blogginlägg, egna meddelanden, nyheter osv.
- Tips och RT av andras innehåll. Relevanta länkar.
- Socialt prat om ditt och datt.
Jag har inte fått länken till Tor Mindes presentation trots att jag bönat och bett 😉 för jag tror det är konferensarrangörerna som håller på den och inte Tor själv. (Verkar som att Socialbusiness-bloggen har någon strategi som går ut på att dra ut så länge som möjligt på konferensen och släpper en ny presentation med några dagars mellanrum).
Annat väldigt konkret och matnyttigt från Tor Minde var Ingredienserna för att skapa en Tweetspinn (dvs att något man Twittrar/bloggar om, får en riktigt bra spridning med många retweets och blogginlägg). Det du vill få stor spridning på bör innehålla följande:
- Nytt innehåll (inte kopierat)
- Rikt media (multimedia)
- Ett budskap som är enkelt att förstå
- Något som bygger vidare på en befintlig trend
Vidare så bör du försöka få hjälp av en känd profil att plocka upp det. Dessutom är det viktigt att förbereda material för bloggarna. Precis samma tänk här som när man skriver pressmeddelanden som man ju vill att journalister ska plocka upp. Servera på ett guldfat så kanske de bara kör en copy/paste på det.
Tor Minde gjorde även en skarpsynt analys av vad framtiden har att erbjuda. Bl.a. så tror Tor att vi kommer att se ännu mer av detta med geotaggad information och att vi inom kort kommer att kunna se vad folk har sagt om platsen, punkten, lokalen vi befinner oss i. Inte bara av våra Gowalla/Facebook/Twitter-vänner utan vad som sagt av vem-som-helst på just den här platsen. Lite som att folk kommer att strö digitala post-it-lappar omkring sig som vi kan plocka upp och läsa då vi är där: ”Äcklig mat” ”Dålig service” ”Mögelklassat hus” är ju exempel på noteringar som vore intressanta att plocka upp i vissa lägen. Sedan siade Tor att vi kommer att omge oss med sociala objekt i framtiden. Jag kom att tänka på ett föredrag jag hörde av Adam Greenfield för snart ett år sedan. Han pratade om ”ubiquitous programming” på temat ”Elements of a networked urbanism”. Hela DET föredraget kan man höra och läsa här.
Näst sista föreläsare var Annika Lidne som pratade på temat ”Riskerar din sociala medieinvestering att självdö?”. Hennes presentation och sammanfattning av vad hon pratade om hittar du här. Annika är en av Sveriges absolut vassaste föreläsare på området. Så som vanligt presenterades skarpa analyser och handfasta råd. Av allt det jag twittrade från dagens konferens så var det nog följande tankeväckare som fick störst respons: En helsida på DN kostar ungefär lika mycket som att anställa en Socialamedia-redaktör ett helt år. Man kan ju ganska lätt räkna ut vad som skulle ge bäst effekt i marknadsföring och varumärkesbyggande.
Att vara sist ut av en heldags konferens föreläsare brukar vara en otacksam uppgift. Men det klarade Tomas Larsson från Kairos Future med bravur. Han berättade mer om hur man kan analysera det som sägs på nätet om ens varumärke. Och vilken konkret nytta man kan dra av bra mätning och statistik. Hur man därigenom kan identifiera trender och kluster inom specifika marknader. Nedan kan du se Tomas presentation:
Det var sammanfattningsvis en mycket intressant och givande dag. Hade önskat att fler velat stanna kvar en stund efterår för mingel och eftersnack. Vi var väl ca 8 – 10 som inte rusade hem så fort sista talaren var färdig.
Nu blev detta ett väldigt långt blogginlägg trots att jag egentligen inte sagt så mycket om var och ett av föredragen. Jag hade ändå önskat att samtliga föreläsares presentationer funnits tillgängliga samma kväll eller senast dagen efter. För då hade föreläsningarna funnits i färskt minne och så hade man kunnat föra minnesanteckningar och blogga direkt efter konferensen. Nu har man ju redan hunnit glömma en massa.