Nu ska jag äntligen ta mig tid att sammanfatta den mycket givande dagen ”the Next Event” i torsdags på Södra Teatern. Det var Wednesday Relations som arrangerade och Johan Ronnestam som satt upp det intressanta programmet och ledde det hela med bravur.
Det är lite av en utmaning att sammanfatta 12 föredrag i ett blogginlägg som inte ska bli på tok för långt. Så det blir några rader om var och en samt referenser till allt tänkbart material där ni på fler sätt kan ta del av vad som sades. De flesta av föreläsarna lyckades jag direktsända via Bambuser och de finns även sparade att ses/höras i efterhand. Dagen såg ut så här:
(Publiken börjar ta plats. Bloggare på första raden. Foto: Johan Ronnestam)
09.00 – 09.05 Mats Gustafsson Mats från Wednesday Relations hälsar välkommen.
09.05 – 09.25 Johan Ronnestam (introducerar tanken bakom The Next Event och målar upp en bakgrundsbild.) Här hade jag ännu inte fått någon internetuppkoppling att fungera. Men han visade bl.a. denna video som en introduktion till dagen:
En bra poäng som Johan hade för dagen var att inte göra ett program där branschen talar för branschen, utan vidga lite på vyerna. Det lyckades han bra med.
09.25 – 09.55 Peter Lilliehöök. (Peter, historiker och estradör tar oss med på en resa tillbaka i tiden.) En till stora delar bra genomförd historiskt essä. En sak bara: Att framställa kristendomen som tidernas största pr-trick är däremot ett lågvattenmärke. Det är trots allt världens största religion. Men vi bor i ett av världens mest sekulariserade länder så då kanske det är legitimt att göra en sådan jämförelse. Byt ut kristendom mot islam eller judendom och hela anförandet hade orsakat rubriker i media och kanske tom flaggbränning 😉
09.55 – 10.25 Per Torberger (Hur ser det nya medielandskapet ut? Per ritar upp kartan och markerar fallgroparna.). Per började med vad som såg ut som ett brandtal till papperspressens försvar. Kändes ett tag som ett tal i fel tid, på fel plats och till fel publik. Men när Per slutade med en bra poäng i att hela nyhetsbranschen måste tänka om, räddade det hela anförandet. För det är iallafall lätt att hålla med om det. Att DN står på T-centralen och delar ut gratisnummer tycker en del är ett trevligt inslag men som en Twitter-polare (minns inte vem) skrev i veckan, så kan man även se det som ett desperat uttryck från en döende branch. Per fick lite ont om tid på slutet och slängde sonika iväg halva bunten med manus/stolpar till föreläsningen. 🙂 Så därför har han publicerat allt han ville säga här. (Mycket praktiskt och smart)
Här är min inspelning av Pers föredrag, skitdålig bild men ljudet är ok:
Pers blogg hittar du här. Följ Per på Twitter för det gör jag.
10.25 – 11.00 PAUS
11.00 – 11.30 Leo Razzak (Leo – projektledare för Sharaf Hjältar på Fryshuset reder ut hur man bryter mönster och ändrar perspektiv). Dagens pärla! Vilken närvaro! Totalägde hela publiken i 30 minuter. Leo bjöd på många tänkvärda saker och en hel del skratt. Det twittrades en hel del hurrarop och innan dagen var slut hade Leos föredrag spridits till bra många fler än de som var i lokalen då Richard Gatarski rippade ljudet från min videoinspelning, tvättade rent det (min mikrofon suger) och la upp det på www.weconverse.com. Så lyssna hellre på Richards mp3-fil än kolla på min sunkiga Bambusing av Leo
11.30 – 12.00 Elia Mörling (Vilken ‘Tribe’ tillhör du? Elia lotsar oss in i framtidens målgruppsdefinition.). Elia är jag lite bekant med (liksom Per Torberger) från ett par träffar på Bloggers monday. Elia har specialicerat sig på detta med Tribes via sitt företag.
Kort sammanfattat om tribes: I traditionell marknadsföring skjuter man ut sitt varumärke till så många som möjligt. Men genom att skapa en tribe samlar man ihop sina kunder/intressenter kring sitt varumärke. Hmm… Kanske inte räcker som förklaring. Kolla istället på Elias föredrag så fattar du:
Och presentationen kan man se här.
Ett bra citat från Elia: ”Tänk på ditt varumärke som ett socialt klister, som binder människor samman?”
Ett annat handfast råd till hur företag skall förhålla sig till befintliga Tribes: Bli en medlem så långt det är möjligt och tillför något. Att åka rygg på en tribe är en vanlig fallgrop som företag gör.
De som trodde att Elia skulle göra en essä över Seth Godins bok om Tribes blev besvikna. Och undrar ni vem Seth Godin är och hur han ser på detta med tribes så kan jag rekommendera denna intervju med Seth som gjordes i början av året på en av mina favorit-podcasts CBC Spark.
Följ även gärna Elia på Twitter.
12.00 – 13.00 LUNCH. (Lite väl magert/snålt med en tunnbrödsrulle med lax) Trevlig möjlighet att träffa lite befintliga twitter-polare och annat folk jag följt på nätet men aldrig träffat AFK.
13.00 – 13.15 Andreas Lübeck (Andreas tänjer gränserna för modern mobiltelefoni) Han höll en minikonsert där han spelade på en iPhone och med hjälp av några videoklipp på Youtube samt detta coola och mycket beroendeframkallande online rytminstrument (Tonematrix) och en iPhone. Detta blev resultatet:
Formatet gör inte riktigt det hela rättvist. Upplevt live på Södra teatern var bra mycket häftigare. Fascinerad att han fick takten och tonskalorna i sån harmoni. Imponerande!
13.15 – 13.55 Per Robert Öhlin (Ända sedan Plato(n?)s tid har arketyper varit en självklar beståndsdel i ett drama. Vilken roll spelar de för varumärkeskommunikation?) PR tog med oss på en turbo-resa genom en lång rad mycket intressanta case. En del bekanta men också mycket nytt. Med en lång rad exempel så visade han hur samma historier går igen i historien om än i nya tappningar. Lejonkungen baserades på Hamlet som i sin tur baserades på en ännu äldre dansk folksaga. Stjärnornas krig snodde George Lucas från en roman som i sin tur var baserad på en gammal keltisk folksaga.
PR visade även på hur alla varumärken och företags identiteter kan delas in i fyra kategorier:
- Faderstypen Exempel: Winston Churchill, kul reklam för Blackcurrant Tango. Faderstypen är en patriarkal patriot.
- Rebellen. Exempel: Hummer.com/monsters. Dirty Harry. Harley Davidsson, Virgin, Robin Hood etc etc.
- Jungfrun: Disney, Tom Hanks m.fl
- Förföraren: Apple m.fl.
13.55 – 14.25 Björn Alberts (Ditt varumärke i den digital världen? Hur når du fram?).
Björn är ytterligare en jag träffat via Bloggersmonday. Men jag har även förstått att det är en man som liksom dagens övriga talare har grym koll på läget Sociala media. Även detta var ett föredrag av rang. Några minnesvärda saker från Björns dragning:
- Det är otroligt viktigt med SEO (sökmotoroptimering). Företag och varumärken bedöms utifrån vad som dyker upp i sökresultatet på ex. Google då man söker på företagsnamnet/varumärket.
- En annan sak som Björn påpekade är att folk har ett mycket begränsat minne vad gäller antal varumärken man kommer att tänka på för respektive segment.
- Budgeten för det externa profileringsarbetet borde flyttas till intern utbildning i hur man beter sig i sociala media.
- Digital marknadsföring är numera det primära. Den analoga skall ses som stödjande.
- Profiljuice var ett nytt ord för mig för dagen. Men begreppet var bekant. Björn uppmanade till att man ska ha noggrann koll på vad som skrivs, bloggas, twittras om ens varumärke. Jag har sedan länge gjort det med Twingly-sökningar som jag har överblick på i Netvibes. På så vis missar man inget som nämns och kan ge snabb respons både på negativa och positiva inlägg om ens varumärke. Twingly channels är en ny tjänst som borde kunna optimeras till ännu bättre koll på ens profiljuice. Jag har en invite till betaversionen man har inte hunnit testa/utforska tjänsten ännu.
Här är Björns föredrag i sin helhet:
Björns presentation hittar man på Slideshare.com
14.25 – 14.55 Judith Wolst (Hur hör E-handel och sociala media ihop? Judith, en av Veckans Affärers supertalanger reder ut begreppen).
Hennes Prezi-presentation kan ses här. Kul att höra Judith som Hallvarsson & Halvarson nyligen värvat. Har hört surret om henne i bubblan och läst en del på hennes blogg Internetionalisering
14.55 – 15.25 PAUS
15.25 – 15.35 Katja Janford (Poesi, känslor blandat med en students perspektiv på kommunikation.)
Mycket finstämd liten stund med Katja på scen. Glöm min Bambusning. För den gör inte Katja rättvisa. Ett klockrent citat av Katja: ”För mig är internet berättelser.” Jepp!
Katja bloggar här och Twittrar här
15.35 – 16.05 Lotta Lundgren (Efter många år som belönad copywriter bytte Lotta bort reklamlivet mot matlagning. Varför? Och vilken roll spelade bloggandet?)
När Lotta satte sig i stolen på och började mumla, lite famlande och stapplande inledningsvis, tänkte jag: Vad händer? Somnar hon snart? Är hon drogad? Men så upptäckte jag att människan ju är ett geni. Hon lyckades alltså sitta och småprata med hundratals människor från scen. Och hon hade en mycket intressant historia att berätta. Om hur hon skrotade sin lysande karriär mot en oviss framtid som bloggare, som blev vad som verkar bli en ännu mer lysande karriär som matmagasins-skribent och Mat-tv-programledare i SVT. mm.
Ett klockrent citat från Lotta: ”att skriva blogg är som att prata på scen”. Så sant! Konversationen med publiken är det viktigaste. Bådadera bemästrar Lotta på ett lysande sätt.
Lottas blogg: http://hemmafru.taffel.se/
16.05 – 16.45 Stefan Hyttfors (Modern PR? Finns det något sådant eller har allt förändrats för alltid?)
Stefan bjöd på en en fartfylld dragning med många intressanta exempel och många skratt. Ett kul grepp var att han skippade presentationen av honom själv och uppmanade publiken att skriva vem Stefan är. Undrar om det var ett försök att få fram nåt mer spännande på Blogipedia än ”entreprenör och konsult inom innovativ affärsutveckling på kommunikationsbyrån wenderfalck” :-/ vilket ju iofs är hundra gånger bättre än beskrivningen på mig (eller egentligen hela min släkt) som ”lycklig över att komma in på restplats” 🙂
Stefans dragning kan ses här:
Stefans Prezi-presentation finns här.
Det hade varit så kul att få höra en debatt mellan Stefan och Per Torberger på temat ”Dagstidningens död, ett hot mot demokratin?”. Kanske något för http://debateon.se/?
16.45 – 17.15 Gunnar Broman (En erfaren reklamman ger sin syn på kommunikation och dess beståndsdelar) Denna dragning utgick tyvärr pga sjukdom. Istället skrev Gunnar denna hälsning till oss och Johan Ronnestam höll denna trendspaning:
Där menar Johan att framtidens tre heta grejjer på nätet är:
1. Open source. (Hörde för ett par veckor sedan, att sånt som är kul att utveckla troligen kommer att göras gratis i framtiden)
2. Augmented reality (Värt ett helt eget blogginlägg en annan gång)
3. 3D-printing (Möjligt redan idag att få ut 3D-modeller i plast, metall och trä)
Sammanfattningsvis en mycket fullspäckad dag som ni märker. Mycket bra sammansatt. Tack Wednesday relation och tack Johan Ronnestam samt ALLA föreläsare.