Scan har en ny serie korvar som de lanserar lagom till grillsäsongen börjar. En av dem heter Txistorra. Och på Scans webbplats kan man sedan några dagar se den kampanj de har dragit i gång. Webbkampanjen är gjord av webbyrån Locomotiv . Där kan man bland annat skicka "Pratogram" till sina vänner. Man skriver ett textmeddelande som sedan läses upp till den du mailar det till. Sådana kampanjer har vi levererat talet till tidigare (Svenska spel, Coke Zero m.fl) men det som är unikt med Locomotivs kampanj är att de använder sig av en spansk talsyntes och på så vis får Pratogrammet en tydlig spansk accent. Liknande försök har gjorts av andra men då är det svårt att begripa vad talsyntesen säger. Men vi har trollat lite i bakgrunden och fått fram en tydlig och lagom spansk accent. Det här är ett bra exempel på hur man kan använda talsynteser på ett kreativt sätt och skapa en interaktiv och rolig kampanj.
BTW så startade grillsäsongen hemma hos oss i går och då testade vi bland annat Txistorra. Och jag kan rekommendera dem för de var riktigt goda.