Kategorier
gamla inlägg

Bloggersmonday, bra start på en månad

Jag har gått med i ett nätverk som heter Bloggersmonday och som ska träffas första måndagsmorgonen varje månad. Det är ett initiativ som Johan Ronnestam tagit för att samla folk som bloggar om marknadsföring, kommunikation och nya media.

Igår morse var första träffen på Scandic Anglais vid Stureplan.  Min spontana första reaktion är att jag känner att jag kanske inte riktigt platsar i gänget då de grabbar och tjejjer som utgör kärntruppen i detta gäng är några av Sveriges vassaste på området marknadsföring och kommunikation på internet och nya medier. Men jag jobbar i högsta grad med kommunikation och nya medier och dessutom vill jag lära mig av dem så mycket jag kan. Och ett och annat hoppas jag kunna bidra med utifrån de erfarenheter jag samlat på mig i mitt dagliga jobb och på fritiden då jag håller på att starta upp en enskild firma vid sidan av mitt dagliga arbete på VoiceCorp som ska rikta in sig helt på sociala media och hjälpa lokala företag och organisationer att blir mer sociala på webben. Av de som samlades igår var det tre jag kände sedan tidigare: Richard Gatarski Weconverse, Martin Källström Twingly och Björn Fant som bl.a. grundat Jalbum.net.

Det var en mycket intressant diskussion. Eller snarare flera diskussioner som gick i varandra som gemensamt handlade om hur man ska få företag, organisationer, politiker och andra att fatta grejjen med sociala media. Hur lätt det kan bli fel om man försöker applicera ett gammalt tänk på dessa nya kanaler.

Att gå ut och säga att man använder sociala media i sin politiska kampanj och/eller marknadsföring utan att ha fattat spelreglerna och hur det hela fungerar är enligt mig som att en hockeyspelare med full utrustning och skridskor skulle rusa ut på fotbollsplanen mitt under en fotbollsmatch och tro att de kan vara med. 

hockeyspelare på fotbollsplan

Diskussionen återkom ofta till hur det lätt  blir kulturkrockar mellan de nya medierna och "gammelmedia". Det blev en hel del sidospår där följande ämnen avhandlades i snabb takt: Mona Sahlins inträde i de sociala medierna. Hur viktigt är det att det är hennes unika röst som hörs? Fungerar det att köra på i vanlig ordning med spökskrivare, PR-konsulter, talskrivare? 

Vi kom även in på ett ämne som jag är mycket intresserad av personligen. Och det är problemet med att skolorna i Sverige idag släpar efter i den tekniska utvecklingen. En del skolor har tagit initiativet att alla elever ska ha en varsin laptop. Men detta görs ofta utan att skolan/kommunen tänkt hela tanken färdigt, dvs. VAD eleverna ska ha dessa laptops till. Många lärare är helt lost när det gäller användandet av datorer och internet som en naturlig och integrerad del av undervisningen. De saknar helt enkelt både kompetens och intresse för detta. Det sistnämnda är enligt mig det värsta. För är man lärare år 2009 borde man se det som sin skyldighet att skaffa sig så mycket koll på läget som det är möjligt efter de förutsättningar man har.

Första mötet med Bloggersmonday var mycket trevligt och gav mersmak. I går var vi ca 15 deltagare. Jag gissar att vi blir många fler om en månad.

Bloggar du om sociala media, kommunikation och marknadsföring så är det bara att gå in på www.bloggersmonday.com och anmäla intresse till nätverket.

I mitt Flickr-feed till vänster kan du hitta två bilder från igår.